Informationsmöte på förskolan

Mycket text och ingen bild, så får det bli tills jag är kry ;)

Informationsmötet på förskolan ikväll var trevligt.

Det var väldigt välkomnande på förskolan, de hade markerat med maschaller den gång vi skulle gå och till vilken dörr vi skulle gå in genom. Pedagogerna mötte oss i dörren och jag fick genast en positivt intryck. 

Lokalerna var små med några olika rum, till skillnad från de förskolor jag jobbat på. Där har de varit stora fast få rum. Trots de små ytorna hade de lyckats fått de mysigare än de förskolor jag arbetat på och allt var verkligen anpassat efter våra små guldklimpar. Men som de sa, allt är under uppbyggnad och det kunde man även se eftersom det är en helt ny avdelning.

Vi fick sätta oss själva med en av pedagogerna och berätta lite om vår Elias. Hur han är, vad han gillar, våra rutiner och om de bör veta någonting speciellt. De kändes väldigt bra och de skrev upp allt och verkar vara väldigt intresserade av att få dit barnen.

De berättade om inskolningsupplägget (som jag var väldigt skeptiskt till först) Inskolningen kommer att vara 9-14, 4 dagar och den 5e dagen fram till lunch? har jag för mig för att sedan lämna dag 6.
Barn & Utbildning sa till mig att det var 9 dagars inskolning. Hur som helst, det är bara bra om han kan börja redan efter 5 dagar men jag tog upp det att jag tror att det är väldigt orimligt att E kommer kunna lämnas efter 5 dagar då han är väldigt osäker bland nya människor och i ny miljö. Behöver han fler inskolningsdagar så ska han självklart få det, det tar vi då isf. 

Men till själva upplägget, för några år sedan hade de haft inskolning under två veckor med några timmar per dag och sedan började föräldrarna lämna succesivt, att barnen gick några timmar själv och att man sedan ökade antalet timmar ifrån föräldrarna. Vissa barn fungerade detta jätte bra för men andra blev oroliga och såg förskolan som skräck bara när föräldrarna hela tiden bara lämnade innan de riktigt lärt känna miljön och de nya människorna. De blev för mycket separation på så kort tid. De provade då på detta upplägg som vi kommer att ha. Och av majoriteten har detta upplägg fungerat bäst. Jag känner mig trygg och förväntansfull inför starten men jag vet att jag kommer att fälla en och annan tår när det är dags för lämning.


Nu ska jag sova. KRAM till dig ♥

Kommentarer
Postat av: Jossan

6 dagars inskolning är ändå 3 dagar mer än vad vi någonsin haft på alla(4) förskolor vi haft våra barn på! =)

Då har vi fått vara med 2 dagar och den 3:e sitter man kvar i personalrummet eller går hem, beroende på hur de 2 första dagarna gått..

2011-01-19 @ 08:42:34
URL: http://jossanwilhelm.blogg.se/
Postat av: Nina

Vilka pedagoger fick ni träffa?



Vi var med och testade det förra alternativet med Liam och det gick åt h-vete och med Noel och det nya sättet kunde vi lämna honom dag 5 redan. Så för oss funkade det nya systemet mycket bättre :) Dom blir ofta tryggare fortare då föräldrarna är med hela tiden i början. Hoppas det går bra för er.

2011-01-19 @ 21:47:21
URL: http://thepioneer.blogg.se/
Postat av: Kattis

Går Elias i granloholm? har hört att förskolorna där är toppen! Melina går på vikingen och allt som kan vara dåligt är det. De ha inte frågat någonting om henne sen hon började. de berättade ingen alls om verksamheten och det förstår vi i efterhand är för att det inte finns någon. Hon har tre jättegulliga fröknar och vore det inte för att de är så trevliga skulle jag aldrig lämna henne.. Ska bli skönt att få byta dagis snart..

När jag läser så inser man ju mer att det är ju sådär det SKA vara! Hoppas ni blir nöjda och att E kommer trivas!

2011-01-20 @ 22:01:51
URL: http://kattismedfler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0