Inskolning dag 1

Jo jag lovade ju att jag skulle göra ett inlägg om Elias första inskolningsdag på förskolan. Känns som inskolningsdag 1 börjar om igen nu i veckan då det varit nästan en veckas "uppehåll".


Eftersom vi var på informationsmöte dagen innan var mormorn och morfarn här och barnpassade E, det var därmed tänkt att de skulle lägga honom eftersom vi inte skulle vara hemma förrän efter 20.30 och E lägger sig strax efter 19. Men när vi klev innanför dörren möttes vi av en trött son som vägrat sova. Kvällen blev därför sen och morgonen därefter likaså. Fick väcka E 8.30 och 9.00 skulle vi befinna oss på förskolan. Det var bara att göra iordning honom och försöka få i välling. Han vill aldrig ha välling direkt när han vaknar, typiskt. Men en halv banan gick ner.

Inskolning dag 1.

Kl 9 befann vi oss på förskolan,
då hade även de andra barnen som skulle skolas in kommit. Det var Elias samt 4 andra barn som skulle skolas in samtidigt. 3 barn var redan inskolade så det var en liten grupp. Lagomt tyckte jag såhär i början.

E hade fått sin egen hylla namnmärkt så vi klädde av oss ytterkläderna och gick in till dem andra. E ville gärna vara i min famn eller sitta bredvid mig i soffan till en början. En liten dagiskompis till E kom och skulle ge honom massa leksaker, då mjuknade han upp lite men när personalen eller barnets mamma kollade på honom blev han blyg. 

Efter en stund kunde han leka utan att hålla mig i handen men höll sig på max 1 meters avstånd ;)


En av pedagogerna tog fram lite frukt vid 10 tiden, eftersom E knappt ätit någonting var han inte sen med att ställa sig vid henne och sträckte ut handen. Han fick sätta sig på en stol och jag satt mig en bit bort. Även fast han såg mig så ropade han lite oroligt mamma några gånger, då vinkade vi till varandra så var det bra.

Kl 11 var det dags för lunch, potatis & köttfärsgratäng. Nej tänkte jag, E som hatar potatis. Men hungrig som en varg så slukade han två portioner. Mamman var där och skulle hjälpa en gång och då fick alla känna på hans temperament, neee skrek han och viftade med armarna. 


Nästa steg var att ta sin kudde och filt och lägga sig på madrassen inne i vilorummet, alla barnen (8st) skulle alltså läggas samtidigt, 5 med föräldrar, 3 med 2 pedagoger. Kände att jag nästan skrattade inombords, hur ska detta gå till? E är väldigt känslig för ljud när han ska sova och blir lätt distraherad och vill leka istället. 

En av barnen som redan var inskolad skrek och grät så det var inte lätt för någon att somna där inne, E verkade tycka det var roligt och började skratta. Men när de gick ut så kunde E få lite ro, trots att andra barn lät lite så somnade han och jag kunde gå ut därifrån. 1 timme och 10 minuter sov han första dagen.

Vanligtvis brukar E sova 2 timmar hemma så jag blev lite orolig där att han skulle vara som ett åskmoln när han vaknade och vi skulle vara tvungna att åka hem.

På eftermiddagen var det en mycket mer självsäker kille, trots att han gärna ville ha mamma nära. Direkt när han vaknade kom han ut till dem andra barnen med ett leende. 

Han lekte, ritade och dansade.

Vi åkte hem nästan exakt 14, när han fortfarande hade roligt.



Det var första dagen på förskolan för E, jag är lite nervös inför kommande dagar måste jag erkänna. ♥

Kommentarer
Postat av: Nina

Vi läser om just det här nu på skolan och vet du, de barn som är mest trygg med sina föräldrar är de som vill ha mamma/pappa inom synhåll och som ofta söker upp dom för kontakt. Om barnet tar direkt kontakt med en främling så är de i regel otrygg med sina föräldrar och söker trygghet i främlingar.



Kanske en liten tröst!

2011-01-25 @ 21:22:34
URL: http://thepioneer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0